Begint het jou te duizelen bij storytelling, insta stories, facebook ads, SEO….? Maar je hebt het knagende gevoel dat je meer moet doen met de online marketing?
Geen paniek! Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Met een planmatige aanpak kun je vrij gemakkelijk een online marketingstrategie voor jouw business neerzetten. Het hoeft niet meteen groots. Begin klein met haalbare doelen. Het is belangrijk dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Dan hou je het namelijk niet vol en je wilt een consistente duidelijke digitale smoel neerzetten. Met mijn simpele 3-stappenplan kun je makkelijk een basisstrategie neerzetten.
Begin met in kaart brengen wat je al doet online. Je hebt al een website waarschijnlijk. Wat doe je daarmee? Is het slechts een online visitekaartje waar klanten je contactgegevens kunnen vinden of is het al iets meer? Verstuur je een nieuwsbrief? Wat levert dat precies op? En wat doe je op Facebook, LinkedIn, Instagram etc. Zo krijg je al een goed beeld van je bestaande digitale smoel.
Kijk naar wat je graag zou willen bereiken met je online marketing. Wat is je doel? Wil je meer naamsbekendheid? Wil je je product online gaan afzetten? Wat wil je graag veranderen aan je digitale uitstraling? Zet het voor jezelf op papier in haalbare en meetbare doelen.
Stel vast hoe je deze doelen wilt bereiken en welke kanalen je daarvoor wilt gebruiken? Kies in eerste instantie 2 of 3 voor jouw afzetmarkt relevante kanalen. Jongeren zitten niet veel op Facebook bijvoorbeeld en B2B werkt in de meeste gevallen beter op LinkedIn. Kies die kanalen die bij jouw doelgroep passen. Probeer niet gelijk alles op te pakken. Je kunt beter 1 ding goed doen, dan heel veel dingen half. Uitbreiden in kanalen kan altijd nog.
Leg vast wanneer en welke content je gaat delen met je klanten op jouw kanalen. Beweeg mee met wat je ziet. Kijk wat goed werkt en wat minder werkt. Meten is weten!
Dat brengt mij bij de volgende tips bij het uitzetten van je strategie:
Maak gebruik van beschikbare data. Je hebt al een schat aan data tot je beschikking. Denk bijvoorbeeld aan je jaarcijfers maar ook je businessplan vormt een goede basis. Je hoeft niet van nul te beginnen.
Maak gebruik van de kennis die aanwezig is in je organisatie en neem niets aan. Een marktonderzoek onder bestaande klanten over hun onlinegedrag kan veel inzicht bieden in welke kanalen relevant zijn bijvoorbeeld.
Gebruik A/B testing om erachter te komen welke manier van marketen het beste werkt. Bijvoorbeeld: verschillende foto’s bij dezelfde reclametekst of een andere tekst bij hetzelfde product.
Experimenteer en leer!
En mijn laatste tip:
Vraag hulp aan een professional, als je het niet meer weet. Soms is een duwtje in de juiste richting alles wat je nodig hebt!
Je kunt niet alles zelf doen en er zijn veel VA's die de expertise in huis hebben om een goede strategie neer te zetten en eventueel uit te voeren.
Ik help je graag met een duwtje in de goede richting of ik neem je de zorg uit handen. Wil je meer weten? Neem contact met me op.