Blogopmaak

We moeTen veel, maar nu is moeD nodig!

17 april 2020

We moeten heel veel, maar nu is moed nodig!

Dat was een uitspraak die gisteren naar voren kwam in een zoom meeting waar ik met een grote groep beginnende ondernemers een gesprek had over de huidige situatie.

We hebben nogal wat ballen hoog te houden op het moment. Je probeert je bedrijf draaiende te houden, maar ondertussen zijn de kinderen thuis en die willen aandacht, hulp bij school enz. Vaak werkt je partner ook nog thuis en rustige werktijd is eigenlijk verdwenen. Je mag niet even naar je ouders of op bezoek bij vrienden. Je moet afstand houden, je moet zoveel mogelijk thuis blijven, je moet.....

Dit kan heel verlammend werken. Ik merkte dat ik er zelf ook last van had, want naast al het moeten wat van buiten mij kwam, moest ik nu ook ineens een heleboel van mezelf.
Ik moest het huishoudlijstje afwerken, ik moest een lieve en leuke mama zijn, ik moest mijn website zo snel mogelijk afbouwen, ik moest alles netjes bijhouden, ik moest perfect zijn....

Nieuwsflash: niemand is perfect. Alle ballen hoog houden hoeft niet. Af en toe een bal laten vallen is niet erg. Dan pak je hem weer op en je probeert het nog een keer. Of je laat iemand anders eens een klus oppakken. Mijn kinderen kunnen heel goed zelf hun bed verschonen, een vaatwasser uitpakken of stofzuigen.
Dit geeft mij de weer lucht en de druk van het moeten neemt af. Ik heb weer de moed gevonden om weer verder te bouwen. Niet in reuzensprongen, maar in kleine stapjes. In het ritme wat in deze situatie passend is. Dus iets langzamer. De lancering van mijn website duurt wat langer en dat is ok.

Verlies de moed niet om het te proberen, maar weet ook wanneer je de bal aan een ander mag geven. Dan zie je de mogelijkheden weer die je nu ook hebt. Focus niet op wat nu niet kan, maar richt je op wat wel kan.

Daarom de vraag aan jullie om na te denken waar ik jullie als online marketing VA zou kunnen ondersteunen in deze tijd. Dat helpt mij bij mijn marktonderzoek en het helpt jou bij het hooghouden van de ballen. Welke bal mag ik oppakken om jouw leven wat makkelijker te maken. Mail, bel of stuur een WhatsApp en we praten er eens over!

Bel mij E-mail mij
7 december 2020
O jee, en dan gebeurt het me toch!
18 november 2020
Deze zomer heb ik een video op laten nemen om mijzelf in de markt te zetten. Best spannend om te doen en voor mij was het de eerste keer werken met een autocue. Met Laerke had ik een goede klik, dus de spanning die ik voelde was al snel weg. Na flink wat takes was er genoeg materiaal om een mooi filmpje mee te maken. Ik moet je zeggen ik ben zeer tevreden met het resultaat. De samenwerking met Laerke liep ontzettend goed en ik zou ook zeer een een kijkje nemen op haar website video essentie Maar dan komt het spannendste je filmpje de wereld ingooien. Maar wat ben ik blij dat ik dat gewoon gedaan heb. Ik kreeg zoveel leuke positieve reacties en (heel belangrijk) flink wat exposure. Uiteraard wist ik al dat video goed werkt, maar het verbaasde mij toch. Mijn social media kreeg zoveel meer aandacht en er kwamen ook leads uit. Geweldig !
In 3 stappen zet je een basisstrategie neer voor je online marketing!
26 augustus 2020
Begint het jou te duizelen bij storytelling, insta stories, facebook ads, SEO….? Maar je hebt het knagende gevoel dat je meer moet doen met de online marketing?   Geen paniek! Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Met een planmatige aanpak kun je vrij gemakkelijk een online marketingstrategie voor jouw business neerzetten. Het hoeft niet meteen groots. Begin klein met haalbare doelen. Het is belangrijk dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Dan hou je het namelijk niet vol en je wilt een consistente duidelijke digitale smoel neerzetten. Met mijn simpele 3-stappenplan kun je makkelijk een basisstrategie neerzetten.   Stap 1: Wat doe je al? Begin met in kaart brengen wat je al doet online. Je hebt al een website waarschijnlijk. Wat doe je daarmee? Is het slechts een online visitekaartje waar klanten je contactgegevens kunnen vinden of is het al iets meer? Verstuur je een nieuwsbrief? Wat levert dat precies op? En wat doe je op Facebook, LinkedIn, Instagram etc. Zo krijg je al een goed beeld van je bestaande digitale smoel.   Stap 2: Wat wil je bereiken? Kijk naar wat je graag zou willen bereiken met je online marketing. Wat is je doel? Wil je meer naamsbekendheid? Wil je je product online gaan afzetten? Wat wil je graag veranderen aan je digitale uitstraling? Zet het voor jezelf op papier in haalbare en meetbare doelen.   Stap 3: Maak een plan! Stel vast hoe je deze doelen wilt bereiken en welke kanalen je daarvoor wilt gebruiken? Kies in eerste instantie 2 of 3 voor jouw afzetmarkt relevante kanalen. Jongeren zitten niet veel op Facebook bijvoorbeeld en B2B werkt in de meeste gevallen beter op LinkedIn. Kies die kanalen die bij jouw doelgroep passen. Probeer niet gelijk alles op te pakken. Je kunt beter 1 ding goed doen, dan heel veel dingen half. Uitbreiden in kanalen kan altijd nog.   Leg vast wanneer en welke content je gaat delen met je klanten op jouw kanalen. Beweeg mee met wat je ziet. Kijk wat goed werkt en wat minder werkt. Meten is weten!   Dat brengt mij bij de volgende tips bij het uitzetten van je strategie:   TIP 1 Maak gebruik van beschikbare data. Je hebt al een schat aan data tot je beschikking. Denk bijvoorbeeld aan je jaarcijfers maar ook je businessplan vormt een goede basis. Je hoeft niet van nul te beginnen.   TIP 2 Maak gebruik van de kennis die aanwezig is in je organisatie en neem niets aan. Een marktonderzoek onder bestaande klanten over hun onlinegedrag kan veel inzicht bieden in welke kanalen relevant zijn bijvoorbeeld.   TIP 3 Gebruik A/B testing om erachter te komen welke manier van marketen het beste werkt. Bijvoorbeeld: verschillende foto’s bij dezelfde reclametekst of een andere tekst bij hetzelfde product.   Experimenteer en leer!   En mijn laatste tip: Vraag hulp aan een professional, als je het niet meer weet. Soms is een duwtje in de juiste richting alles wat je nodig hebt! Je kunt niet alles zelf doen en er zijn veel VA's die de expertise in huis hebben om een goede strategie neer te zetten en eventueel uit te voeren.  Ik help je graag met een duwtje in de goede richting of ik neem je de zorg uit handen. Wil je meer weten? Neem contact met me op.    
29 juni 2020
Bij het inrichten van de facebookpagina moet je je facebookomslag echt niet vergeten. Het is je digitale etalage. Een gratis ruimte om jouw bedrijf te laten zien. Maak daar dan ook gebruik van. Het is zo jammer om het niet te benutten. Jouw digitale smoel ‘Doe maar een fotootje!’ is echt een gemiste kant. Het is geen behangetje achter je profielfoto. Laat in je facebookomslag zien waar jouw bedrijf voor staat en zorg ervoor dat je jouw digitale smoel ook goed laat zien. Dus gebruik je huisstijl!
22 juni 2020
In de de rij van tips voor jouw online marketing mag een blog niet ontbreken. Een blog is een mooie manier om contact te hebben met je klanten op een andere manier. Je kunt net iets meer vertellen, dan in een post op social media. Daarmee kun je meer van het bedrijf en van jouzelf als ondernemer laten zien. Hiermee krijgen klanten een beter beeld van jou en je bedrijf en dat helpt bij het verkopen van jou product of dienst. Bovendien is het maken van een blog gewoon leuk om te doen. Wat schrijf je in je blog? Maar wat zet je in je blog? Waar moet je beginnen? Soms begin je met schrijven en rolt het er zo uit en op een ander moment gaat dat dus echt niet zo makkelijk. Daar had ik dus ook even last van de afgelopen weken. Het was ook zo ontzettend druk met alle andere dingen in mijn leven. De rust om even rustig ergens te gaan zitten met mijn laptop om wat te schrijven was er niet. Ook al heb ik er een blok voor gereserveerd in mijn agenda. Er spookte te veel door mijn hoofd. Druk, druk, druk.... Mijn grote hobby de politiek vraagt altijd veel tijd in deze periode en ondertussen was ik ook nog bezig met de voorbereidende fase van een grote verbouwing van mijn huis. Verduurzamen en meer woongenot is het einddoel, maar wat een gedoe. Eerst duidelijk krijgen wat je precies wil, dan offertes, taxaties etc.. Ik was er flink druk mee. Dat bleek ook wel bij de masterclass copy en content van afgelopen donderdag. Het eerste wat in mij opkwam, toen mij gevraagd werd wat me het meest bezighield deze week was de verbouwing. Uiteindelijk heb ik in 5 minuten een gedicht geschreven na de associatie oefening die we gedaan hadden. Bijzonder hoe makkelijk dat toen ging. Hieronder kun je het resultaat lezen. Verbouwing Chaos, kabaal, overlast Niet slapen op je eigen stek Bakstenen, kozijnen, glas Met de Dixi festivalgevoel in eigen tuin Isolatie, warmte, veiligheid Plezier met al die harde werkers over de vloer Afsluiting, transitie, nieuw begin Het ideaalbeeld vormt zich langzaam, Mijn kasteel Perfect is niet nodig: durf! Hieruit blijkt dat, als je de tijd neemt, het echt lukt om iets te schrijven. Ook voor je blog! De truc is om ervoor te zorgen dat je je gedachten op een rij krijgt. Hier zijn technieken voor en daarmee kun je je writer’s block doorbreken. Terecht werd ook opgemerkt dat je teksten niet perfect hoeven te zijn. Er staat geen leraar Nederlands klaar om je een cijfer te geven op je stuk. Het is jouw verhaal. Jij bent wie je bent. Durf te delen en laat jezelf en je bedrijf zien! Houd het doel van je blog in het oog. Je wilt je klanten bereiken en laten zien wat jij te bieden hebt. Wil je ook een blog starten of heeft je blog weer een kickstart nodig? Ik kan je helpen met het opzetten en beheren van jouw eigen blog, maar ook met het creëren van content, als dat nodig is. Neem contact met me op en we lichten samen je online marketing eens door en kijken of een blog daar in past en hoe je deze het meest optimaal kunt inzetten om jouw klanten te bereiken.
door Fiona Algera 14 mei 2020
Ik heb het heel wat kinderen mogen leren: boekhouden. De wanhoop op die gezichtjes. 'Dit leer ik echt nooit, mevrouw! Onmogelijk. Ik snap er helemaal niets van.' Ik verzekerde hen ervan dat de tweeën en drieën die ze nu gehaald hadden op de toets rond de kerst zouden veranderen in achten en negens, maar dat ze dan wel moesten leren gestructureerd te werken. Ik kreeg aardig wat sceptische blikken, maar na een paar weken was er al een verandering merkbaar. Het werd de leerlingen duidelijk wat er gebeurde als je een post invoerde in de boekhouding. Al bleef vooral BTW nog wel een dingetje. Abracadabra was het niet meer. De structuur was duidelijk en de leerlingen waren meer en meer in staat om hun eigen fouten op te sporen. Voor de kerstvakantie gaf ik weer een toets en mijn voorspelling kwam uit bijna alle kinderen maakten geen fouten meer in de boekhoudvraagstukken. De fouten zaten in de theorie. En het mooiste: achten en negens voorde hele klas!
door Fiona Algera 6 mei 2020
Gisteren liep ik mijn dagelijkse rondje langs de Slinge en keek naar het water wat zijn weg zocht langs de stenen. Steeds maar verder.... Obstakels zijn er wel, maar het water zoekt zijn weg wel. Eigenlijk doe ik hetzelfde. Zeker nu! Wie had dat kunnen bedenken op de dag dat ik mijn KvK inschrijving deed? De wereld staat op zijn kop. De economie is serieus onderuit geschopt en het hele speelveld is totaal veranderd. Als econoom volg ik de ontwikkelingen met veel interesse. Vooral omdat dit iets is wat in de moderne maatschappij nog nooit zo op wereldwijde heeft plaatsgevonden. Natuurlijk kun je in de economische geschiedenis de verschillende pandemieën wel aanwijzen en hebben ze altijd een grote impact gehad. De start van oorlogen of de ondergang van een civilisatie. Doemscenario’s waar je niet aan wilt denken. Er worden nu maatregelen genomen om de schade te beperken, maar wat nu uiteindelijk de beste strategie is, kun je pas achteraf vaststellen. Er worden inschattingen gemaakt met (economische) modellen. Maar een model is een gestileerde weergave van de werkelijkheid. Je kunt onmogelijk alle effecten opnemen in het model. De uiteindelijke impact op onze moderne maatschappij is dan ook moeilijk in te schatten. Kansen voor het VA-schap Voor mijn startende bedrijf zijn het in ieder geval verre van de ideale omstandigheden. Gevoelsmatig werd het voor mij een rollercoaster van strijdbaar naar verdrietig en teleurgesteld terug naar ‘oké, dit is de nieuwe situatie en nu.... Het plan dat ik had gemaakt zou in deze nieuwe situatie niet gaan werken, dus terug naar de tekentafel. Inmiddels is er een nieuw plan gemaakt en bouw ik zo goed en zo kwaad als het gaat verder aan een stevig fundament voor mijn VA business. De website heb ik nu eindelijk gebouwd. Iets wat ik al veel eerder af had willen hebben, maar met twee puberzonen die enorm veel stress ervaren van het online lessen volgen was sneller geen optie. Eerst moesten zij op weg geholpen worden met het volledig digitaal werken. Dat wat ik als VA altijd al doe, dus een betere hulp hierbij konden ze niet krijgen. Kijk, en daar liggen de kansen dus in de huidige markt voor VA’s. Als virtual assistent werk je altijd al vanuit huis. Thuiswerken is onze core business. Hierdoor weten we als geen ander wat echt belangrijk is in de organisatie van je bedrijf om dat thuiswerken gesmeerd te laten lopen. VA is een sparring partner VA’s zijn voor ondernemers meer dan de naam virtual assistent doet vermoeden. We zijn een sparring partner en geen werknemer die gewoon een klusje doet. Dat maakt het werk ook zo leuk. Je helpt een andere ondernemer bij het behalen van zijn doelen. Nu heeft elke VA zijn/haar eigen expertise mijn expertise en passie liggen bij de online marketing en vooral bij het schrijven van pakkende teksten en het structureren van de processen rond de online marketing. Iets wat nu in de huidige crisis meer en meer belangrijk zal zijn. Veel MKB’ers hebben wel een website, social media of een nieuwsbrief per mail, maar ze halen er niet uit wat erin zit. Nu de mensen toch minder naar de winkelstraat komen en ze dagelijks bestookt worden door de grote winkelketens met reclame via de digitale kanalen is het van groot belang dat de 'bakker om de hoek' en dat 'leuke boetiekje aan het plein' zichtbaar zijn in de online winkelstraat. En daar ligt mijn kracht, als online marketing VA. Lijkt het je wat om een keer te brainstormen wat ik voor jouw onderneming kan betekenen? Bel of mail en we doen een virtueel bakkie!
9 april 2020
Ja, je leest het goed: een website is een werkdocument. De meeste bedrijven besteden veel tijd en geld aan de invulling van hun website, maar als de website dan in de lucht is verdwijnt de aandacht wat naar de achtergrond. Dit is niet verstandig. Een website Is eigenlijk nooit ‘klaar’ of ‘af’. Een website is een werkdocument. Je wilt namelijk niet dat de informatie die daar te vinden is verouderd is of niet meer past bij het bedrijf wat je in real life hebt.
Share by: